installationsanvisning

1.

  • Klicka på nedladdningslänken i licensmailet för att ladda ner installationsfilen och spara den på önskad plats på datorn.
  • Observera att Bluebeam Revu måste finnas installerat på datorn och ha startats en gång innan SKAPA TA-plan installeras.
  • Installationen måste ske från användarens konto på datorn och det krävs att användaren har administratörsrättigheter för kontot.
  • Stäng Revu innan installationen påbörjas.

2.

  • Klicka med höger musknapp på den nedladdade zip-filen och välj ”Extrahera alla…”
  • Klicka därefter på ”Extrahera” för att ”packa upp” installationsfilen.
  • Om du vill ändra vart filen ska extraheras klickar du på knappen bläddra och väljer den mapp där du vill extrahera filen, klicka därefter på ”Extrahera”.

3.

  • Om mappen med den extraherade filen inte öppnas automatiskt, letar du upp mappen och klickar med höger musknapp på installationsfilen.
  • Välj kör som administratör. Notera att din användare måste ha administratörsrättigheter under själva installationen.
  • Följ instruktionerna på skärmen för att installera SKAPA TA-plan.
  • Serienummer för aktivering av licensen hittar du i mailet med licensinformation du fick vid beställningen.

4.

  • När installationen är klar startar du Bluebeam Revu.
  • Gå till menyn ”Revu” -> ”Profiler” och välj den aktuella profilen för ”SKAPA TA-plan”.

5.

  • Symbolerna hittar du under panelen ”Verktygslåda”.
  • Klicka med vänster musknapp på verktygslådans namn eller på pilen till höger om verktygslådans namn för att öppna verktygslådan.

Flytta licens eller avregistrera

  • Om man vill flytta en licens till en annan dator måste man först avinstallera den aktuella SKAPA-produkten på den befintliga datorn. Då frigörs licensen och man kan installera på den nya datorn.
  • Man avinstallerar genom att gå till ”Inställningar –> Appar” i Windows och letar upp SKAPA TA-plan och väljer därefter ”Avinstallera”. Observera att datorn måste vara ansluten till Internet.
  • När man gjort detta kan man köra installationsprogrammet för SKAPA TA-plan på den nya datorn.

snabbguide

  • Starta Bluebeam Revu.
  • Gå till menyn ”Revu” -> ”Profiler” och välj
    ”SKAPA TA-plan 21”.

  • Ska du göra skalenliga ritningar börjar du med att ange en skala på din ritning.
  • Gå till panelen ”Mätningar” och välj skala under förinställningar eller klicka på knappen ”Kalibrera” för att kalibrera en skala med ett känt referensmått på ritningen.
  • När du angivit en skala kan du rita i skala och göra mätningar.
  • Symbolerna hittar du under panelen ”Verktygslåda”.
  • För att placera ut en symbol öppnar du önskad verktygslåda genom att klicka på verktygslådans namn med vänster musknapp.
  • När du hittat den symbol du vill använda klickar på den med vänster musknapp.
  • Placera symbolen på önskad plats i dokumentet.
    Klicka med vänster musknapp för att fästa symbolen.

  • Många symboler har texter som kan redigeras. Tex. littera för typ av uttag eller armaturer. “Dubbelklicka” på texten med vänster musknapp för att börja redigera.

Vanliga supportfrågor

Kan inte verifiera serienumret

Profilen finns inte med i Revu

fel vid laddning av structure - vad innebär det?

Detta felmeddelande betyder att man angivit fel serienummer eller att det inte finns några  tillgängliga licenser.

  • Om du vet att du har en licens ledig så kan det vara ett blanksteg före eller efter serienumret.

Om profilen inte syns i Revu kan det bero på någon av följande tre saker.

  1. Revu var igång under installationen av SKAPA TA-plan. Starta om Revu och prova igen.
  2. Man har startat Revu i 32-bit versionen. SKAPA-produkterna fungerar bara i 64-bit versionen. Detta åtgärdas genom att försäkra sig om att man använder startikonen för Revu som heter "Bluebeam Revu 21".
  3. Den andra orsaken är att språkinställningen i Revu. SKAPA TA-plan är på svenska så därför måste språket i Revu vara inställt på Svenska (det går dock att ändra till annat språk efteråt). Ändra språket i menyn "Revu" -> "inställningar".

Detta felmeddelande påverkar inget i programmet.

  • Genom att klicka på "OK" så stängs felmeddelandet och du kan arbeta vidare.
  • För att detta felmeddelande inte ska visas igen gör följande:
  1. Stäng Revu.
  2. Via utforskaren gå till mappen:

    C:\ProgramFiles\Common Files\Bluebeam Software\Bluebeam Revu\21\Revu\sv.

  3. Radera filen settings.xml.

  4. Starta Revu på nytt och felmeddelandet bör inte komma upp igen.